§ 1
Stowarzyszenie nosi nazwę: Ochotnicza Straż Pożarna w Łukowicy i zwane jest dalej OSP lub stowarzyszenie OSP.
§ 2
Stowarzyszenie OSP działa na podstawie ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz ustawy o ochronie przeciwpożarowej, a także niniejszego statutu.
§ 3
Siedzibą OSP jest Łukowica.
§ 4
1. OSP jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, posiadającym osobowość prawną.
2. OSP powołane jest na czas nieokreślony.
§ 5
1. Głównym terenem działania OSP jest miejscowość będąca jej siedzibą oraz miejscowości położone w rejonie tzw. pomocy wzajemnej.
2. OSP może jednak prowadzić działania na obszarze całej Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego realizowania swoich celów OSP może prowadzić działalność również poza granicami kraju.
§ 6
1. OSP współpracuje z krajowymi, zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami i instytucjami, o tym samym lub podobnym profilu działania, a także może pozostawać członkiem tych organizacji na zasadach pełnej autonomii.
2. OSP jest członkiem Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 7
Ochotnicza Straż Pożarna może posiadać sztandar oraz używać pieczęci, godła, mundurów, dystynkcji, odznak i flagi organizacyjnej według wzorów określonych w odrębnych przepisach.
§ 8
1. Działalność OSP opiera się na pracy społecznej ogółu członków.
2. Do prowadzenia swych spraw OSP może zatrudniać pracowników. Członkowie OSP, w tym członkowie władz OSP, mogą być zatrudniani na podstawie stosunku pracy lub stosunków cywilnoprawnych.
§ 9
Celem OSP jest:
1) Prowadzenie działalności mającej na celu zapobieganie pożarom oraz współdziałanie w tym zakresie z instytucjami i stowarzyszeniami.
2) Branie udziału w akcjach ratowniczych przeprowadzanych w czasie pożarów, zagrożeń ekologicznych związanych z ochroną środowiska oraz innych klęsk i zdarzeń.
3) Informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi.
4) Rozwijanie wśród członków ochotniczych straży pożarnych kultury fizycznej i sportu oraz prowadzenie działalności kulturalno-oświatowej i rozrywkowej.
5) Działalność na rzecz porządku i bezpieczeństwa publicznego.
6) Uczestniczenie i reprezentowanie OSP w organach samorządowych i przedstawicielskich.
7) Wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów o ochronie przeciwpożarowej oraz niniejszego statutu.
8) Upowszechnianie, wspieranie i organizowanie sportu i wychowania fizycznego.
9) Prowadzenie działalności sportowo - wychowawczej wśród dzieci i młodzieży.
10) Promowanie aktywnego spędzania wolnego czasu.
11) Profilaktyka uzależnień i patologii społecznych.
12) Przeciwdziałanie alkoholizmowi i narkomani.
13) Ochrona i promocja zdrowia.
14) Propagowanie zdrowego trybu życia w szczególności poprzez aktywność fizyczną.
15) Profilaktyka chorób w tym chorób cywilizacyjnych.
16) Działalność na rzecz osób niepełnosprawnych.
17) Propagowanie, kultywowanie i upowszechnianie ekologii i ochrony środowiska.
18) Promocja i organizacja wolontariatu.
19) Działalność charytatywna.
§ 10
1. OSP realizuje swoje cele poprzez:
1) Organizowanie zespołów do prowadzania kontroli stanu ochrony przeciwpożarowej w miejscowości własnej i pomocy wzajemnej.
2) Organizowanie spośród swoich członków jednostek operacyjno - technicznych oraz sekcji i grup dla dzieci, młodzieży i dorosłych.
3) Przedstawienie organom władzy samorządowej i administracji rządowej wniosków w sprawach ochrony przeciwpożarowej.
4) Prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP i współdziałanie z Państwową Strażą Pożarną w organizowaniu szkolenia funkcyjnych OSP.
5) Organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn pożarniczych.
6) Organizowanie zespołów świetlicowych, bibliotek, orkiestr, teatrów amatorskich, chórów, sekcji sportowych i innych form pracy społeczno-wychowawczej i kulturalno-oświatowej.
7) Organizowanie zawodów, imprez sportowych oraz masowych imprez sportowo-rekreacyjnych.
8) Organizowanie obozów sportowych, zgrupowań, kolonii, spotkań integracyjnych, wymian i innych wyjazdów sportowo-rekreacyjnych i szkoleniowych.
9) Zakup sprzętu.
10) Budowanie, konserwację, eksploatację obiektów i urządzeń.
11) Udostępnianie obiektów oraz sprzętu będącego w dyspozycji OSP.
12) Organizowanie konferencji, seminariów, odczytów, debat, warsztatów, konkursów, kursów, programów edukacyjnych.
13) Prowadzenie działalności wydawniczej (wydawanie broszur, folderów, plakatów itp.).
14) Prowadzenie działalności edukacyjnej i szkoleniowej.
15) Organizowanie kursów z zakresu sportu i pierwszej pomocy.
16) Prowadzenie działalności doradczej.
17) Działalność stypendialną.
18) Organizację kampanii informacyjno – promocyjnych.
19) Organizację imprez charytatywnych i okolicznościowych.
20) Organizację zbiórek publicznych oraz pozyskiwanie środków pieniężnych z dotacji, subwencji, składek członkowskich, osób fizycznych i innych źródeł.
21) Prowadzenie innych form działalności mających na celu wykonanie zadań wynikających z ustawy o ochronie przeciwpożarowej i niniejszego statutu.
22) Współpracę z instytucjami państwowymi i samorządowymi, z uczelniami wyższymi w kraju i za granicą, instytucjami badawczymi oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie zgodnym z celami OSP oraz współpracę z podmiotami wykazującymi zainteresowanie celami Stowarzyszenia OSP.
2. OSP prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczeństwa.
3. Statutowa działalność, o której mowa w ust. 1 jest działalnością pożytku publicznego prowadzoną przez OSP jako działalność nieodpłatna.
4. Działalność określona w ust. 1 pkt lit. 1, 2, 4-8, 10-16, 18 i 19 może mieć charakter odpłatny.
5. Decyzję w sprawie podjęcia odpłatnej działalności pożytku publicznego w którymkolwiek z wyodrębnionych w ust. 4 zakresów podejmuje Zarząd w drodze uchwały.
6. OSP przeznacza nadwyżkę przychodów nad kosztami na działalność pożytku publicznego. Nadwyżka przychodów nad kosztami nie może być przeznaczona do podziału pomiędzy członków Stowarzyszenia.
7. Przychód z działalności odpłatnej pożytku publicznego służy wyłącznie prowadzeniu działalności pożytku publicznego.
8. Stowarzyszenie nie może prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego i działalności gospodarczej w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności.
§ 11
1. Członkami OSP mogą być osoby fizyczne, mające pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawione praw publicznych.
2. Małoletni w wieku od 16 do 18 lat, którzy mają ograniczoną zdolność do czynności prawnych, mogą należeć do OSP i korzystać z czynnego i biernego prawa wyborczego, z tym że w składzie zarządu OSP większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.
3. Małoletni poniżej 16 lat mogą, za zgodą przedstawicieli ustawowych, należeć do OSP, bez prawa udziału w głosowaniu na walnych zebraniach oraz bez prawa korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz OSP.
4. Cudzoziemiec, niezależnie od miejsca zamieszkania może być członkiem OSP na zasadach ogólnych.
§ 12
Przyjęcia nowych członków dokonuje zarząd uchwałą podjętą w ciągu trzech tygodni od daty złożenia deklaracji członkostwa. W razie odmowy przyjęcia w poczet członków, zainteresowany ma prawo w terminie jednego miesiąca od daty jej doręczenia złożyć na ręce zarządu odwołanie do walnego zebrania. Walne zebranie rozpatruje odwołanie w czasie najbliższych obrad. Stanowisko walnego zebrania jest ostateczne.
§ 13
Członkowie OSP dzielą się na:
1) członków czynnych,
2) członków młodzieżowych drużyn pożarniczych,
3) wspierających,
4) honorowych.
§ 14
1. Członkiem czynnym, z zastrzeżeniem § 11 ust. 2 i 3, może być osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych, niepozbawiona praw publicznych, pragnąca urzeczywistniać cele OSP.
2. Ponadto członkiem czynnym może być osoba, która aktywnie uczestniczy w wykonywaniu postanowień statutu, opłaca składkę członkowską i złożyła przyrzeczenie następującej treści: „W pełni świadom obowiązków strażaka-ochotnika uroczyście przyrzekam czynnie uczestniczyć w ochronie przeciwpożarowej majątku narodowego, być zdyscyplinowanym członkiem Ochotniczej Straży Pożarnej, dbałym o jej godność, ofiarnym i mężnym w ratowaniu życia ludzkiego i mienia.”
§ 15
1. Członkiem młodzieżowej drużyny pożarniczej może zostać osoba, która ukończyła 12 lat, uzyskała zgodę przedstawicieli ustawowych i złożyła przyrzeczenie, o którym mowa w § 14 ust. 2.
2. Wszystkie osoby, które nie ukończyły 18 lat są członkami młodzieżowych drużyn pożarniczych.
3. Młodzieżowe drużyny pożarnicze mogą być tworzone w szkołach, placówkach wychowawczych i miejscu zamieszkania. Młodzieżowe drużyny pożarnicze mogą być tworzone jako drużyny środowiskowe.
4. Członkowie młodzieżowych drużyn pożarniczych nie biorą udziału w akcjach ratowniczych prowadzonych przez OSP.
5. Zasady organizacji młodzieżowych drużyn pożarniczych określa regulamin organizacyjny przyjmowany przez zarząd.
§ 16
1. Członkiem wspierającym może zostać osoba fizyczna lub osoba prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów OSP.
2. Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały zarządu podjętej nie później niż w ciągu trzech tygodni od daty złożenia deklaracji.
3. Członkowie wspierający mają prawo osobiście lub przez przedstawiciela uczestniczyć w działalności OSP z głosem doradczym oraz zgłaszać władzom OSP wnioski i postulaty dotyczące podejmowanych przez nie działań. Członkowie wspierający nie posiadają czynnego i biernego prawa wyborczego.
4. Członek wspierający ma prawo korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością lub w użytkowaniu OSP.
5. Członek wspierający jest zobowiązany do regularnego wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń oraz przestrzegania statutu i uchwał władz OSP.
§ 17
1. Członkiem honorowym może być osoba fizyczna niezależnie od obywatelstwa, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój OSP lub szczególnie zasłużona w realizacji celów, dla których OSP został powołana.
2. Godność członka honorowego nadaje walne zebranie na wniosek zarządu.
3. Członkowie honorowi zwolnieni są od opłacania składek członkowskich.
§ 18
Członkowie czynni i honorowi mają prawo:
1) uczestniczyć w walnych zebraniach z prawem głosu oraz biernym i czynnym prawem wyborczym, z ograniczeniami określonymi w § 11 ust. 2 i 3,
2) zgłaszać wnioski i postulaty wobec władz OSP, a także oceniać ich działalność,
3) zgłaszać projekty uchwał,
4) uzyskiwać informacje od władz OSP w sprawach dotyczących ich działalności,
5) odwoływać się od uchwał władz OSP w sprawach członkowskich,
6) brać udział we wszystkich przedsięwzięciach podejmowanych przez OSP,
7) korzystać z urządzeń i sprzętu będącego własnością OSP,
8) używać munduru i odznak,
9) korzystać z dorobku i wszelkich form działalności OSP.
§ 19
Do obowiązków członków czynnych należy:
1) aktywne uczestniczenie w działalności OSP,
2) przestrzeganie postanowień statutu, regulaminów oraz uchwał władz OSP,
3) troska o rozwój OSP i działanie na jej rzecz,
4) uczestniczenie w walnych zebraniach,
5) stałe podnoszenie swego poziomu wiedzy pożarniczej poprzez udział w szkoleniu fachowym: merytorycznym i sprawnościowym,
6) opieka i dbanie o powierzony im sprzęt, urządzenia i inne mienie OSP,
7) dbanie o dobre imię OSP,
8) regularne opłacanie składek członkowskich oraz innych opłat związanych z członkostwem bądź udziałem w określonych inicjatywach OSP.
§ 20
Zarząd spośród członków czynnych tworzy się jednostkę operacyjno-techniczną.
§ 21
Członkostwo w OSP ustaje na skutek:
1) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do OSP, zgłoszonej na piśmie zarządowi,
2) śmierci członka, utraty zdolności do czynności prawnych lub utraty osobowości prawnej (w przypadku osób prawnych),
3) rozwiązania i likwidacji OSP,
4) wykluczenia przez zarząd w przypadku:
a) działania na szkodę OSP,
b) rażącego naruszenia postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz OSP,
c) nieangażowania się w bieżącą działalność OSP w tym w szczególności nieusprawiedliwione nieuczestniczenie w posiedzeniach jego władz oraz akcjach ratowniczych,
d) nieusprawiedliwionego zalegania z opłatą składek członkowskich przez okres przekraczający 1 rok.
§ 22
1. Stwierdzenie ustania członkostwa lub wykluczenia z OSP następuje w drodze uchwały zarządu.
2. Ustanie członkostwa na podstawie wykluczenia następuje po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego polegającego w szczególności na tym, że zarząd umożliwia członkowi OSP złożenie wyjaśnienia na piśmie lub osobiście na posiedzeniu zarządu.
3. Od uchwał zarządu o stwierdzeniu ustania członkostwa lub wykluczeniu przysługuje członkom odwołanie do walnego zebrania w terminie 14 dni od dnia doręczenia uchwały na piśmie. Odwołanie jest rozpatrywane na najbliższym walnym zebraniu. Uchwała walnego zebrania jest ostateczna.
4. Do czasu rozpatrzenia odwołania członek nie korzysta z praw oraz nie wykonuje obowiązków określonych w statucie.
§ 23
Zarząd może przyjąć regulamin postępowania wyjaśniającego.
§ 24
Osoba skreślona z listy członków stowarzyszenia OSP zobowiązana jest zwrócić powierzone jej umundurowanie, inne przedmioty i urządzenia oraz dokumenty jej powierzone.
§ 25
Władzami OSP są:
1) walne zebranie,
2) zarząd,
3) komisja rewizyjna.
§ 26
1. Kadencja władz OSP trwa pięć lat, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów. Walne zebranie może zadecydować o przeprowadzeniu głosowania tajnego.
2. W przypadku zmniejszenia się liczby pochodzących z wyboru członków władz w trakcie trwania kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków OSP, pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków władz nie przekroczy 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru w danym roku. W przeciwnym razie, zarząd zwołuje walne zebranie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
3. Mandat członka powołanego w przypadku, o którym mowa w ust. 2, wygasa wraz z upływem kadencji pozostałych członków danego organu.
4. Nie można łączyć funkcji członka zarządu i komisji rewizyjnej.
§ 27
1. Najwyższą władzą OSP jest walne zebranie. Walne zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
2. Zwyczajne walne zebranie zwoływane jest przez zarząd raz w roku, jako sprawozdawcze i raz na 5 lat jako sprawozdawczo – wyborcze.
3. O terminie, miejscu i porządku obrad zwyczajnego i nadzwyczajnego walnego zebrania zarząd zawiadamia członków za pomocą poczty tradycyjnej, elektronicznej, faksu lub w inny sposób (np. poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń) na 7 dni przed planowanym terminem obrad.
4. Walne zebranie może podjąć uchwałę w sprawie zmiany porządku obrad.
5. Uchwały walnego zebrania – w pierwszym terminie podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania, a w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, chyba że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej. Drugi termin posiedzenia walnego zebrania jest dopuszczalny w tym samym dniu – 15 minut po zakończeniu walnego zebrania w pierwszym terminie, pod warunkiem, iż został zaplanowany w zawiadomieniu o walnym zebraniu. W razie równości głosów decyduje głos przewodniczącego walnego zebrania.
§ 28
Do kompetencji walnego zebrania należy:
1) określenie głównych kierunków i programów działania OSP w tym rocznego planu działalności i budżetu OSP,
2) uchwalanie statutu i jego zmian,
3) podjęcie uchwały o rozwiązaniu OSP oraz przeznaczeniu jej majątku,
4) wybór i odwołanie wszystkich wybieralnych władz OSP lub ich członków,
5) rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności władz OSP,
6) podejmowanie uchwał w sprawie udzielania absolutorium dla ustępującego zarządu na wniosek komisji rewizyjnej,
7) uchwalenie wysokości składki członkowskiej oraz podejmowanie decyzji o jej zmianie,
8) podejmowanie uchwał w sprawie nadania oraz pozbawienia godności członka honorowego,
9) rozpatrywanie odwołań od decyzji zarządu oraz innych spraw i wniosków zgłoszonych przez członków OSP,
10) uchwalenie regulaminu funkcjonowania walnego zebrania,
11) podjęcie uchwały o wystąpieniu ze Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP,
12) wybieranie i delegowanie członka OSP w skład władz Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP,
13) podejmowanie uchwał w sprawach nabycia i zbycia nieruchomości oraz w sprawie ich obciążenia,
14) wybór delegatów na zjazd gminny,
15) podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz.
§ 29
W walnym zebraniu udział biorą:
a) z głosem stanowiącym: pełnoletni członkowie czynni, małoletni od 16 roku życia oraz członkowie honorowi,
b) z głosem doradczym: małoletni członkowie czynni poniżej 16 roku życia, członkowie wspierający oraz zaproszeni goście.
§ 30
1. Walne zebranie obraduje według przyjętego regulaminu obrad.
2. Obradami kieruje przewodniczący walnego zebrania przy pomocy sekretarza walnego zebrania.
3. Z obrad walnego zebrania sporządza się protokół, który podpisują przewodniczący i sekretarz walnego zebrania.
§ 31
1. Nadzwyczajne walne zebranie może być zwołane na skutek:
1) inicjatywy zarządu,
2) wniosku komisji rewizyjnej,
3) wniosku co najmniej 1/2 ogólnej liczby członków OSP,
4) wniosku Związku Ochotniczych Straży Pożarnych RP.
2. W przypadku złożenia wniosku o zwołanie nadzwyczajnego walnego zebrania - zarząd ma obowiązek zwołać takie zebranie w terminie do 21 dni od daty wpłynięcia wniosku. Przepis § 27 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
§ 32
Uchwały w sprawie nabycia lub zbycia nieruchomości podejmowane są przez walne zebranie większością 2/3 głosów, w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania. Przepis § 27 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
§ 33
Zarząd kieruje całokształtem działalności OSP zgodnie z uchwałami walnego zebrania, reprezentuje go na zewnątrz i ponosi odpowiedzialność za swoją pracę przed walnym zebraniem.
§ 34
1. Zarząd składa się z 5 - 9 członków wybranych przez walne zebranie.
2. Na pierwszym posiedzeniu zarząd wybiera ze swojego grona prezesa, wiceprezesa- naczelnika straży, wiceprezesa, sekretarza i skarbnika. Zarząd może wybrać również gospodarza, kronikarza i zastępcę naczelnika straży.
3. Prezes kieruje całokształtem prac zarządu.
4. Zarząd zbiera się w miarę potrzeb nie rzadziej niż 2 razy w roku.
5. Pierwsze posiedzenie zarządu powinno być zwołane w ciągu 14 dni od dnia wyboru jego członków.
6. Posiedzenia zarządu zwołuje prezes lub wiceprezes z własnej inicjatywy, na wniosek 2/3 składu zarządu lub wniosek komisji rewizyjnej. W przypadku wniosku, o którym mowa w zdaniu pierwszym posiedzenie zarządu powinno zostać zwołane w najszybszym możliwym terminie nie później niż w ciągu 21 dni od dnia zgłoszenia wniosku. Posiedzeniom zarządu przewodniczy prezes, a w przypadku jego nieobecności wiceprezes. Przepis § 27 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
7. Posiedzenia zarządu protokołuje członek zarządu wskazany przez prezesa zarządu.
8. Członkowie zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
9. Uchwały zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków zarządu (quorum). W sytuacji równego rozłożenia głosów decyduje głos przewodniczącego obrad.
10. Zarząd pracuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin funkcjonowania.
§ 35
Do zadań zarządu należy:
1) reprezentowanie OSP na zewnątrz oraz działanie w jego imieniu,
2) realizowanie uchwał walnego zebrania oraz określanie szczegółowych kierunków działania OSP,
3) kierowanie całokształtem działalności OSP,
4) zarządzanie majątkiem OSP,
5) przygotowanie projektu budżetu, planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej,
6) sporządzanie corocznego sprawozdania merytorycznego i finansowego z działalności OSP,
7) organizowanie młodzieżowych i kobiecych drużyn OSP, zespołów, sekcji i grup kulturalno-oświatowych i sportowych,
8) powoływanie wewnętrznych jednostek organizacyjnych a także ciał i organów doradczych,
9) utworzenia biura OSP,
10) zatrudnianie w razie potrzeby pracowników oraz zawieranie stosownych umów,
11) uchwalanie regulaminów wynikających z przepisów prawa,
12) podejmowanie decyzji w kwestii rejestracji działalności gospodarczej,
13) prowadzenie działalności gospodarczej,
14) podejmowanie decyzji w zakresie rejestracji działalności pożytku publicznego,
15) ustalanie zasad regulowania składek członkowskich,
16) ustalanie wysokości wpisowego oraz innych opłat związanych z działalnością OSP,
17) przyjmowanie i wykluczanie członków OSP,
18) podejmowanie innych uchwał w sprawach członkowskich,
19) podejmowanie uchwał w sprawie przystąpienia OSP do innych organizacji oraz występowania z nich,
20) przyznawanie wyróżniającym się członkom wyróżnień, pochwał, dyplomów i nagród oraz występowanie z wnioskami o przyznanie odznaczeń i odznak,
21) dokonywanie ocen realizacji przez poszczególnych członków OSP powierzonych im zadań,
22) wnioskowanie o nadanie i pozbawienie godności członka honorowego,
23) zwoływanie walnego zebrania,
24) rozstrzyganie sporów między członkami wynikających z ich przynależności do OSP,
25) informowanie członków o bieżącej działalności,
26) udzielanie wyjaśnień organowi nadzorującemu oraz udostępnianie do przejrzenia w lokalu OSP dokumentów związanych z jej działalnością,
27) rozpatrywanie wniosków zgłaszanych przez członków OSP,
28) opracowanie regulaminu funkcjonowania zarządu oraz innych regulaminów związanych z bieżącym funkcjonowaniem OSP (np. regulaminy grup).
§ 36
1. Stowarzyszenie na zewnątrz reprezentuje każdy z członków zarządu.
2. Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach majątkowych i niemajątkowych OSP, w tym do zaciągania zobowiązań i zawierania umów w jego imieniu uprawnieni są: prezes i inny członek zarządu działający łącznie albo jeden z wiceprezesów i inny członek zarządu działający łącznie.
3. Zarząd uprawniony jest do ustanowienia pełnomocników zarządu. Uchwała w sprawie ustanowienia pełnomocników określa przedmiot i zakres umocowania.
§ 37
1. Naczelnik straży kieruje jednostką operacyjno-techniczną jednoosobowo w formie rozkazów i poleceń.
2. Do naczelnika straży należy:
1) wnioskowanie do zarządu o wyznaczenie członków OSP do wykonywania zadań operacyjno-technicznych,
2) organizowanie i prowadzenie podstawowego szkolenia pożarniczego członków OSP, drużyn młodzieżowych i kobiecych OSP,
3) czuwanie nad przestrzeganiem dyscypliny organizacyjnej przez członków OSP,
4) kierowanie przeciwpożarową działalnością zapobiegawczą,
5) kierowanie OSP w przeprowadzanych akcjach ratowniczo-gaśniczych,
6) dysponowanie sprzętem i urządzeniami pożarniczymi OSP oraz nadzorowanie ich prawidłowej eksploatacji i konserwacji,
7) Opracowywanie opinii i wniosków w sprawie stanu ochrony przeciwpożarowej miejscowości oraz wyposażenia OSP w sprzęt techniczny i inne środki.
§ 38
Za wzorowe wykonanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące wyróżnienia:
1) pochwałę ustną,
2) pochwałę w rozkazie naczelnika straży,
3) wystąpienie do zarządu OSP o przyznanie nagrody,
4) sporządzenie wniosku o nadanie odznaczenia lub odznaki.
§ 39
Za niewłaściwe wykonywanie zadań operacyjno-technicznych przez członków OSP naczelnik straży może stosować następujące środki dyscyplinarne:
1) upomnienie ustne,
2) nagana w rozkazie naczelnika straży,
3) wystąpienie do zarządu o wykluczenie członka z OSP.
§ 40
1. Komisja rewizyjna jest organem powołanym do sprawowania kontroli nad działalnością OSP.
2. Komisja rewizyjna składa się z trzech członków, którzy wybierają spośród siebie przewodniczącego.
3. Członkowie komisji rewizyjnej:
1) nie mogą być członkami zarządu ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
2) nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
4. Posiedzenia komisji rewizyjnej odbywają się w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz w roku.
5. Uchwały komisji rewizyjnej podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków komisji (quorum).
6. Posiedzenia komisji rewizyjnej zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, na wniosek 2/3 składu komisji lub wniosek zarządu. W przypadku wniosku, o którym mowa w zdaniu pierwszym posiedzenie komisji rewizyjnej powinno zostać zwołane najszybszym możliwym terminie nie później niż w ciągu 21 dni od dnia zgłoszenia wniosku. Przepis § 27 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
7. Członkowie komisji rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach zarządu z głosem doradczym. Zarząd ma obowiązek powiadomienia przewodniczącego komisji o każdym posiedzeniu.
8. Komisja rewizyjna ma prawo żądania od członków OSP i członków zarządu złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw.
9. Komisja rewizyjna pracuje w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin funkcjonowania.
§ 41
Do kompetencji komisji rewizyjnej należy:
1) kontrola co najmniej raz w roku całokształtu działalności OSP,
2) przedstawienie walnemu zebraniu i zarządowi uwag/wniosków dotyczących działalności statutowej i finansowej OSP,
3) wydawanie zaleceń oraz żądanie wyjaśnień w razie stwierdzenia nieprawidłowości w trakcie kontroli,
4) ocena pracy zarządu, w tym corocznych sprawozdań: merytorycznego i finansowego,
5) wnioskowanie o udzielenie bądź nieudzielenie absolutorium ustępującemu zarządowi.
6) opracowywanie regulaminu funkcjonowania komisji,
7) kontrola terminowości i prawidłowości opłacania składek członkowskich,
8) wnioskowanie o odwołanie zarządu lub poszczególnych członków Zarządu w razie jego bezczynności,
9) zwoływanie zwyczajnego walnego zebrania w przypadku niewywiązywania się przez Zarząd z obowiązku określonego w § 27 ust 2 i § 31 ust. 2.
10) wnioskowanie o zwołanie nadzwyczajnego walnego zebrania,
11) składanie sprawozdań ze swej działalności na walnym zebraniu w tym sprawozdania z przeprowadzonych kontroli.
§ 42
1. Majątek OSP stanowi ogół aktywów majątkowych uzyskanych przez stowarzyszenie OSP w toku jego działalności statutowej w tym w szczególności ruchomości i nieruchomości, fundusze i inne wartości majątkowe.
2. Źródłami powstawania majątku są w szczególności:
1) składki członkowskie,
2) wpisowe oraz inne opłaty pobierane od członków w związku z działalnością OSP,
3) darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności publicznej, ze sponsoringu, zbiórek publicznych,
4) dotacje, subwencje, udziały, kontrakty, środki z funduszy publicznych, granty, zlecenia usług,
5) wpływy z działalności statutowej OSP, dochody z własnej działalności w tym z odpłatnej działalności statutowej,
6) dochody z majątku OSP, dochody z kapitału (odsetki, lokaty, akcje).
7) dochody z organizowanych imprez i wydarzeń,
8) wpływy z działalności gospodarczej.
3. OSP może prowadzić działalność gospodarczą według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Decyzję o rozpoczęciu działalności gospodarczej i jej zakresie podejmuje uchwałą zarząd.
4. Działalność gospodarcza prowadzona przez OSP może mieć wyłącznie charakter dodatkowy w stosunku do działalności pożytku publicznego.
5. Nie można prowadzić odpłatnej działalności pożytku publicznego i działalności gospodarczej w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności.
6. Dochód z działalności gospodarczej i uzyskane fundusze OSP służą realizacji celów statutowych i nie mogą być przeznaczone do podziału między członków OSP.
§ 43
1. OSP prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2. Rokiem obrachunkowym jest rok kalendarzowy.
3. Wszelkie środki pieniężne przechowywane są na rachunku bankowym OSP. Dopuszczalne jest wprowadzenie w OSP obrotu gotówkowego (kasy).
4. Nadwyżka przychodów nad kosztami jest w całości przeznaczana na działalność pożytku publicznego.
5. OSP nie przyjmuje płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 15.000 euro - również w drodze więcej niż jednej operacji.
§ 44
Zabrania się:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
2) przekazywania majątku stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
3) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
4) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 44
1. Uchwałę w sprawie zmiany statutu OSP, bądź przyjęcia nowego statutu podejmuje walne zebranie większością 2/3 głosów, w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania - § 27 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
2. Wniosek o zmianę statutu powinien być zgłoszony na piśmie, a treść proponowanej zmiany powinna być dostępna w siedzibie OSP.
3. Uchwałę w sprawie rozwiązania OSP podejmuje walne zebranie większością 2/3 głosów w obecności przynajmniej połowy członków uprawnionych do głosowania – § 27 ust. 5 stosuje się odpowiednio.
4. Uchwała o rozwiązaniu OSP powinna określać sposób likwidacji oraz osobę bądź osoby likwidatorów. Pozostały po rozwiązaniu OSP majątek przechodzi na Gminę Łukowica.
§ 45
Wniosek o rozwiązanie OSP oraz wniosek zmianę statutu bądź przyjęcie nowego statutu może składać zarząd OSP z własnej inicjatywy lub na zgłoszone mu żądanie co najmniej ½ ogólnej liczby członków.
§ 46
Zawiadomienie członków OSP o terminie walnego zabrania, na którym ma być rozpatrywany wniosek w sprawie rozwiązania OSP powinno być doręczone wraz z porządkiem obrad co najmniej na 14 dni przed terminem zebrania.